Aard en Lonneke, de initiatiefnemers en eigenaren van Nidum, stonden eind 2019 met een uitgebreid interview in Interior Business, het magazine voor en over wonenretail, meubelvakhandel, interieurleveranciers en interior designers. Ze vertelden meer over hun plannen voor Nidum, waarvan de naam op dat moment nog niet bekend was gemaakt. Lees hieronder het volledige artikel.
Tekst: Ingmar van der Hoek | Fotografie: Pierre Crom | Visagie: Roberto Dresia
Onlangs hakten Lonneke van der Weyden en Aard Keijser, de directie van meubelgroothandel Keijser&Co uit Nijmegen, een grote knoop door. Voor de nieuwe huisvesting van het bedrijf werd gekozen voor een historische plek: het Arsenaal in het vestingstadje Grave. Deze voormalige munitieopslag, kazerne en psychiatrische inrichting wordt de komende maanden gerenoveerd tot een inspiratiecentrum met showrooms, winkels, volop ruimte voor kunst, een restaurant en zelfs een boetiekhotel met acht kamers. Lonneke: “Zo’n verzamelplaats is nog niet eerder opgezet: voor liefhebbers van fashion, kunst, food en interieur, waaronder onze meubelen.”
Hoe zijn jullie op deze indrukwekkende locatie gekomen?
Aard: “We waren eigenlijk van plan om ons kantoor, magazijn en een nieuwe showroom in te richten in een nieuwbouw pand. We waren al flink op weg, met een ontwerp en aanvragen voor vergunningen. Maar het Arsenaal liet ons niet los.”
Lonneke: “Het was net als bij ons eigen huis, dat dateert uit 1909 en was omgebouwd tot kantoor met gescheiden hokjes er in. Onze omgeving zei: waar beginnen jullie aan? Maar wij zagen het meteen. Dat geldt ook voor dit project: waar beginnen jullie aan, zeggen vrienden. Wij weten het.”
Wanneer je gelooft in elkaar kun je elkaar versterken.
Aard Keijser – Eigenaar Nidum
Beschrijf deze plek eens voor mensen die het nog niet kennen.
Aard: “Het is een voormalige kazerne en opslagplaats voor wapens en munitie waarvan de meeste gebouwen uit de 17e eeuw stammen. Het complex is in totaal 8.000 vierkante meter groot. Het bestaat uit verschillende gebouwen, waaronder een kruitopslag die later is omgebouwd tot kapel en een aantal serres die vanaf 1999 door Jan des Bouvrie als verbindend element zijn gebouwd. We hebben het complex van Jan gekocht. De hoofdgebouwen hebben lange zalen met hoge plafonds, uitermate geschikt voor het tonen van meubelen. Ook zijn er kazematten: bunkerachtige ruimtes, waarop een zogenaamde kat is aangebracht. Dat is een aarden wal ter bescherming. Er is een binnentuin waarin Jan een langwerpige vijver heeft laten graven en waarlangs aan beide zijden bomen zijn geplant.”
Lonneke: “De hoofdgebouwen hebben een bovenverdieping met een puntdak. De serres hebben een plat dak en zijn in een stijl gebouwd die doet denken aan de 19e eeuw. We gaan een deel daarvan, dat aan de voorzijde ligt, afbreken en vervangen door een glazen sluis die de kazematten verbindt met het hoofdgebouw, zodat je vanaf de weg direct een mooi en uitnodigende inkijk hebt op de binnentuin en de kapel.”
Wat willen jullie hier realiseren?
Aard: “Allereerst openen we voor ons bedrijf een showroom en verhuizen we de kantoren van Nijmegen naar hier. Maar daarnaast zoeken we 10 tot 15 grote, landelijke of zelfs internationale partners die hier een ruimte willen huren en veel bezoekers naar Grave willen laten komen. We zitten niet te wachten op huurders die met de armen over elkaar gaan zitten wachten op de bezoekers van Keijser&Co. Wanneer je gelooft in elkaar kun je elkaar versterken. We staan ook altijd open voor startups.”
Lonneke: “Er komt veel ruimte voor het tonen van kunst, zowel voor startende kunstenaars als grote galeries. De combinatie van kunst en interieur vinden we zeer belangrijk. Daarnaast is de komst van een goede horecapartner van groot belang. Niet alleen vormt dit het hart van het centrum, deze bezoekers zullen rondkijken bij de andere bedrijven die hier gevestigd zijn. Daarom willen we ook evenementen en presentaties organiseren in de binnentuin en in een deel van de serre. En dan natuurlijk het hotel…”
Het Arsenaal liet ons niet los.
Lonneke van der Weyden
Waarom willen jullie er een hotel bij hebben?
Aard: “Het is de manier bij uitstek om onze horecacollectie in de praktijk te tonen. Net als onze showroom willen we de inrichting regelmatig veranderen. Zo houd je het boeiend voor mensen om terug te komen en wellicht nog een keer te overnachten.”
Lonneke: “Iedere kamer wordt in een andere sfeer ingericht, dus iedere kamer oogt anders. Denk aan verschillend sanitair en verschillen in bed comfort. Wij zien mogelijkheden voor bezoekers om hier langer te blijven dan een middag rondkijken en een avondje uit te gaan. De combinatie van inspiratie opdoen, eten en drinken en overnachten is er naar ons weten nog niet in Nederland.”
Over bezoekers gesproken, op welke bezoekers richten jullie je?
Aard: “In principe is iedereen hier welkom: dealers, consument, architect, ontwerper, opdrachtgever. Het is ook niet zo dat we onze showroom in het ETC in Culemborg opgeven. Dat blijft de plek bij uitstek voor de B2B contacten, ook omdat er zoveel andere exposanten zijn zodat bezoekers daar meerdere bedrijven bij een bezoek kunnen combineren. Maar we gaan nog steeds niet rechtstreeks verkopen, het blijft gewoon lopen via onze dealers. Ook na het openen van deze showroom.”
Lonneke: “We mikken op dertigplussers met een oog voor design, kunst, reizen, fashion, food en lifestyle. Eigenlijk de mensen die dezelfde dingen leuk en belangrijk vinden als wij. Dealers met hun klanten zijn uiteraard ook van harte welkom in Grave, net als in Culemborg.” Aard: “We zijn gefocust op Nederland en België, maar zitten hier niet ver van het Ruhrgebied en Noord Rijn Westfalen. Dit is een kruispunt voor bezoekers uit Brabant, Limburg en Gelderland, maar Keulen is hier slechts anderhalf uur rijden vandaan.” Lonneke: “Dat geldt ook voor de Randstad: in anderhalf uur ben je in Grave. Het is echt niet ver.”
Wanneer gaat het inspiratiecentrum open?
Aard: “De planning is mei, juni volgend jaar. We hebben aannemers gevonden die de renovatie van het Arsenaal voor die tijd weten te realiseren. Over de naam gesproken, dat wordt ook iets anders dan het Arsenaal. Maar we gaan pas open als alles perfect is. Een eerste indruk maak je maar één keer.” Lonneke: “We zijn nog aan het nadenken. De associatie met Arsenaal hangt te veel aan de periode van Jan des Bouvrie, plus dat we het multifunctionele karakter van deze plek willen laten terugkomen in de naam. Het moet een begrip worden, dus een goede naam is essentieel.” Een combinatie van kunst en interieur vinden we heel belangrijk.
Het project is zo omvangrijk, hoe combineren jullie dit met het dagelijkse werk?
Aard: “De dagelijkse gang van zaken laten we met een gerust hart meer en meer over aan onze medewerkers. We zijn succesvol, gegroeid en hebben mensen aangenomen die de dagelijkse orders uitstekend kunnen uitvoeren en bijhouden. Dat geeft ons meer tijd om hier te zijn en te overleggen met de architect, de gemeente, met aannemers en dergelijke. Het neemt een groot deel van onze tijd in beslag, maar ik bemoei me in grote lijnen nog steeds met de inkoop en de grote opdrachten. Lonneke en ik zijn voor vele klanten het gezicht van het bedrijf, dus kunnen we ons niet helemaal verstoppen.”
Lonneke: “We moeten met zoveel zaken rekening houden waar we niet eerder bij hebben stilgestaan. Gelukkig krijgen we alle medewerking van de gemeente. Zij zijn zeer blij met onze investering. Het complex stond al jaren leeg.”
Aard: “Een klein voorbeeld: in de jaren dat het hier leeg stond zijn alle koperen bliksemafleiders gestolen en een deel van het lood van de daken van de serres. Maar we hebben geen kat in de zak gekocht. Vier experts van Monumentenzorg hebben het complex grondig onderzocht en gezegd dat het bouwkundig in orde is om onze renovaties door te voeren. Ik heb van deze mensen veel geleerd over gebouwen. We leren iedere dag weer nieuwe zaken over bouwen, renoveren en inrichten.” Lonneke: “Op 7 mei van dit jaar hebben we het koopcontract ondertekend en we zijn vanaf dat moment vol gegaan voor het goede gevoel dat we direct kregen van deze plek. We hebben in ons hoofd hoe het gaat worden, we weten dat het kan en we hebben geen moment gedacht: oei.” Wat we hier gaan doen is redelijk uniek op een unieke locatie.
Geen inkoopcentrum, maar echt een inspiratiecentrum…
Lonneke: “Inderdaad. Het soort samenwerking waarbij alle partijen op een verzamellocatie actief bezoekers werven en waarbij partijen ook interessant zijn voor elkaars bezoekers. Dit zie je in de fashion wereld meer gebeuren dan in de interieurbranche. Maar het mooie is dat bedrijven zich nu al spontaan aanbieden om met ons mee te doen.” Aard: “Wat wij hier gaan doen is redelijk uniek op een unieke locatie. We weten precies wat we willen uitstralen en waar we voor staan. Dat is bij het opzetten van ons meubelmerk net zo gegaan, en dat is bij dit project niet anders.” Lonneke: “We vinden het geweldig dat onze medewerkers, die hier straks ook hun werkplek hebben, volop meedenken met de ontwikkeling van het project. “ Aard: “We hebben het complex nu ook geheel digitaal laten natekenen om het zo goed mogelijk te kunnen presenteren aan mogelijke huurders. Een vak apart, het deed me denken aan Mindcraft.”
Lonneke: “We zijn net terug van vakantie uit de Verenigde Staten en hebben veel inspiratie opgedaan in hotels en restaurants. Zo willen we dat alles te koop is wat je hier tegenkomt: in het restaurant, in het hotel en in de showrooms. Tot bestek en serviezen aan toe. Als een soort museumwinkel.” Aard: “Het wordt een spannende, gave, boeiende plek om te werken, te bezoeken en te verblijven.”